الگوریتم امروز

وبلاگ تخصصی الگوریتم

الگوریتم امروز

وبلاگ تخصصی الگوریتم

وبلاگ علمی و مخصوص مباحث الگوریتمی است.
نظر خصوصی نگذارید چون جواب نمی‌دهم نظر عمومی بگذارید بدون نام هم که باشد همانجا جواب می‌دهم.

بایگانی

هندسه ترکیبیاتی

جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۱۲ ب.ظ

*مسأله‌ی سیلوستر: تعدادی نقطه در صفحه داریم می‌شود همیشه خطی پیدا کرد که دقیقاً از ۲ تا نقطه بگذرد؟ (فرض کنید همه روی یک خط نیستند)

بله، اثبات: برهان خلف:

به ازای هر سه نقطه غیر هم خط فاصله‌ی یکی را از دو نقطه‌ی دیگر در نظر می‌گیریم و مینیمم این مجموعه را نقطه r و پاره‌خط pq می‌نامیم. نقطه‌ی دیگری که روی خط گذرنده از p و q است را s می‌نامیم. (چون می‌دانیم هر خطی طبق فرض خلف از دقیقاً دو نقطه نمی‌گذرد و اینجا p و q روی خط هستند پس از حداقل ۳ نقطه می‌گذرد.)

اگر پای عمود رسم شده از r روی pq بیفتد طبق نامساوی مثلث فاصله‌ی رأس نزدیک‌تر به s از rs کمتر از فاصله‌ی مینیمم است که این تناقض است.

اگر پای عمود رسم شده از r بیرون pq بیفتد طبق نامساوی مثلث فاصله‌ی رأس نزدیک‌تر به s از خط گذرنده از r و نقطه‌ی دورتر به s کمتر از فاصله‌ی مینیمم است که تناقض است.

*مسأله‌ی هاپکرافت: n نقطه و n خط داریم، حداکثر تعداد incidence ها چندتا است؟ (یعنی نقطه روی خط بیفتد و اگر یک نقطه روی تقاطع چند خط باشد چند بار شمرده می‌شود.)

کران ساده: خطوط را به m دسته‌ی n/m تایی تقسیم کنیم و در هر کدام می‌دانیم تعداد تقاطع‌ها حداکثر تعداد خط‌ها به توان ۲ است. از اینجا m طوری به دست می‌آید که O(n^3/2) وقوع (incidence) داریم. از روی جمع درجات=تعداد یالها*۲ می‌فهمیم چون هر وقوع معادل عبور یک خط از یک نقطه است که درجه آن نقطه را ۲ تا زیاد می‌کند.

کران بهتر:

O(n+x) که x تعداد تقاطع‌ها است. طبق crossing lemma (لم تقاطع)‌ تعداد یالهای O(n+n^2/3 x^1/3) است. با جایگذاری O(n^4/3) به دست می‌آید.

*مسأله‌ی اردوش: n نقطه داریم چند تا فاصله‌شان از هم دقیقاً ۱ است؟

دور هر نقطه دایره به شعاع ۱ می‌زنیم. همان اثبات مسأله‌ی هاپکرافت را می‌توانیم برای این مسأله به کار ببریم چون از خط بودن هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۲
سپیده آقاملائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی