مقصد مقاله
* مقاله را برای ژورنال بفرستیم یا کنفرانس؟
بر خلاف اکثر رشتههای مهندسی، ژورنالهای کامپیوتر اعتبار کمتری از کنفرانسها دارند:
http://homes.cs.washington.edu/~mernst/advice/conferences-vs-journals.html
* نگارش مقاله
۱- مقاله را با هدف نشان دادن مهمترین قسمت کار خود بنویسید.
۲- جزئیاتی که از هدف مقاله دور میشوند را حذف کنید.
۳- روشها و نتایج را به طور واضح و در ابتدا بگویید. ارتباطات را به صورت دقیق بیان کنید.
۴- ابتدا چکیده را بنویسید، بعد مقدمه را بنویسید سپس بقیه مقاله را بنویسید. این کار کمک میکند که ساختار مقاله را از دست ندهید. در صورت لزوم میتوانید قسمتهای قبلی را بازنویسی کنید.
۵- برای راحت تر شدن نوشتن، مطالب کلی هر قسمت را بنویسید. میتوانید از گزارشهای هنگام کار خودتان کمک بگیرید.
۶- فقط کلماتی را به کار ببرید که به انتقال مفهوم کمک میکنند. جملات را مختصر بنویسید و به مفهوم اصلی توجه کنید.
۷- برای نشان دادن کار مقاله از حال ساده استفاده کنید. برای آزمایشهای انجام شده از فعل زمان گذشته استفاده کنید. از کلمه بدیهی استفاده نکنید چون اگر بدیهی است که توضیح آن بیفایده است و اگر بدیهی نیست نوشتن بدیهی بودن آن موجب ناراحت شدن خواننده میشود.
۸- روشهای فهم در افراد مختلف متفاوت است. برای انتقال مفاهیم کلیدی از تصاویر هم کمک بگیرید. همیشه برای شکلها علاوه بر عنوان توضیح کافی بنویسید.
۹- برای نوشتن برنامهها از bold کردن برای انواع داده و موارد کم اهمیت استفاده نکنید بلکه برای نام توابع و مانند آن استفاده کنید.
۱۰- برای روشها (و قسمتهای مقاله) نامهای بامعنی به کار ببرید و از شمارهگذاری تنها خودداری کنید. بهتر است نام در مورد کاری باشد که انجام شده است نه روش انجام آن. از به کار بردن چند نام برای یک چیز خودداری کنید، بهترین کلمه را انتخاب کنید و آن را به کار ببرید. از یک کلمه برای انتقال چند مفهوم استفاده نکنید.
۱۱- اگر یک لیست دارید ابتدا تعداد اعضای آن را بنویسید نه اینکه همه را پشت سر هم بیاورید.
۱۲- از کلمه bug استفاده نکنید. لغت تخصصی آن یکی از error, fault, failure است.
۱۳- از دقت مشخصی برای اعداد در طول مقاله استفاده کنید. ملاکهای نسبی (۳ واحد بیشتر) و مطلق (۳ واحد) را اشتباه نکنید. ترجیحاً از درصد هم استفاده نکنید چون معلوم نیست دقیقاً چطور محاسبه شده است.
۱۴- یک دستور برای ساخت فایل latex و سایر فایلهای لازم برای رسیدن به فایل pdf بنویسید. (make یا Ant) این کار باعث میشود هر بار نخواهید همهی قسمتها مثل ساخت مراجع را تکرار کنید.
۱۵- در قسمت کارهای گذشته فقط نباید کارهای گذشته را نام ببرید بلکه باید آنها را با هم و با کار خودتان مقایسه کنید.
۱۶- کارهای گذشتهای که کار شما ادامهی آنها نیست را آخر مقاله بیاورید.
۱۷- اول کار خودتان را تعریف کنید بعداً ارتباط آن با کارهای دیگر و محدودیتهای آن را بنویسید.
۱۸- مقالهتان را زودتر تمام کنید که وقت برای بازنگری و ویرایش آن باشد.
۱۹- به جای اینکه مقاله را همزمان به چند نفر بدهید، بهتر است یکی یکی به آنها بدهید و نظر نفر قبلی را بررسی کنید.
۲۰- اگر مقاله غلط داشت آن را به کسی ندهید که بخواند.
۲۱- برای خواندن مقاله بقیه وقت بگذارید تا آنها هم برای شما وقت بگذارند.
۲۲- خودتان بهتر از هر کسی میتوانید مقاله خودتان را نقد کنید.
http://homes.cs.washington.edu/~mernst/advice/write-technical-paper.html
* نحوهی ارجاع دادن در مقاله